Onderzoeksopzet – Ilayda Tomruk

Betoog theory/semiotiek

Het onderdeel waarin ik onderzoek ga doen is ‘’semiotiek’’. Bij semiotiek kunnen we drie vragen stellen, namelijk:

–       Wat betekent het wat we zien?

–       Welke symbolen herkennen we?

–       Hoe komt het dat we dat weten?

Semiotiek houdt in dat tekens en elementen een betekenis dragen. Alles kan een teken zijn. Het teken verwijst naar een object en zet aan tot interpretatie.

Twee begrippen zijn van belang bij semiotiek: dennotatie en connotatie.

Denotatie is de eerste betekenislaag (denotatieve betekenis), herkennen wat er wordt afgebeeld.

Connotatie is de tweede betekenislaag (vertoont doorgaans veel variatie) en gaat om de gevoelswaarde. Gaat om het begrijpen en waarderen van het afgebeelde.

Je kunt semiotiek om het makkelijker te maken ook zo bekijken:

Het gebruik van tekens -> de betekenissen van tekens -> de codes die de verbinding vormen tussen tekens en hun betekenissen.

Hoofdvraag: Hoe is de reclame van Carlsberg te analyseren d.m.v. dennotatie en connotatie?                                                                                                                           (reclame link: http://www.youtube.com/watch?v=RS3iB47nQ6E)

Deelvraag 1: Wat houdt semiotiek in?

Deelvraag 2: Wat is het verschil tussen dennotatie en connotatie?

Deelvraag 3: Welke relaties kennen we in de semiotiek? (Iconisch, indexicaal, symbolisch)

Zoals jullie zien heb ik één hoofdvraag met drie deelvragen. In mijn hoofdvraag ga ik onderzoek doen naar een reclame. Het is een reclame van Carlsberg. Carlsberg is een Deens biermerk. De reclame gaat over 148 ‘’bad boys’’ die film zijn komen kijken in de bioscoop. Een paar stellen kopen een kaartje en gaan naar de zelfde film als de ‘’bad boys’’. Als ze binnenkomen schrikken ze van wat ze zien. Sommige stellen durven toch te gaan zitten en nemen plaats in de zaal, maar er zijn ook stellen die het niet durven en beslissen om weg te gaan. Als volgt schijnt er een licht naar het stel en krijgen ze bier van de ‘’bad boys’’ en er volgt een applaus. ‘’Het is dus niet altijd wat je ziet’’.

Bij deelvraag 1 ga ik een duidelijke uitleg geven van wat semiotiek precies inhoudt. Bij deelvraag 3 ga ik het verschil proberen te analyseren tussen dennotatie en connotatie. Hierbij wil ik veel gebruik maken van voorbeelden om het makkelijker te maken. Ten slotten bij deelvraag 3 ga ik onderzoek doen naar de relaties in semiotiek. Het zijn er drie, namelijk: iconisch, indexicaal en symbolisch.

Als bron ga ik gebruikmaken van het boek “Beeldtaal”. Dit ga ik doen, omdat er beperkte informatie te vinden is over  de reclame van Carlsberg.

Leave a Reply

