Relevant Platform HEMA – Becca Ligthart

Relevant platform HEMA

Ik heb voor mijn analyseopdracht het onderwerp ‘representatie’ gekregen. Hierbij heb ik gekozen om de documantaire ‘Het geheim van de HEMA’ met de echte HEMA te vergelijken en om daarbij ook achter het gehim van de HEMA te komen. Ik heb hier voor gekozen omdat ik het leuk vind om dan zelf op onderzoek te gaan, door verschillende HEMA’s te bezoeken, en minder in boeken en andere bronnen hoef te zoeken naar informatie. Mijn doelgroep hierbij is heel breed, mijn onderzoek is vooral interressant voor HEMA bezoekers die van elke leeftijd kunnen zijn.
Representatie houdt in hoe iets vertegenwoordigd wordt en of dat klopt met de werkelijkheid of niet. Hierbij kan je kijken naar hoe tijden en landschappen worden weergegeven en of de gebruikte materialen en middelen kloppen. Als laatste kan je uitzoeken wat ze willen bereiken als ze het anders weergeven dan de werkelijkheid.
De HEMA was een afkorting van Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam en is begonnen al seen stuntwinkel waar alles te koop was tegen eenheidsprijzen van 25 en 50 cent. Nu is het een uitgebreide winkelketen met meer dan 600 filialen in 5 verschillende landen en eigendom van het bedrijf Lion Capital.
In de documantaire worden verschillende beweringen gedaan zoals ‘Wij gaan niet mee met de fladderende mode, ik denk ook niet dat onze klanten dat missen.’’ Ik heb uitgezocht of dat echt waar is door middel van een enquete en kijken of mensen mode-artikelen in de HEMA missen. Via de enquete  Daarnaast heb ik gekeken of in de documantaire de HEMA goed vertegenwoordigd wordt en niet onder doet aan de echte HEMA, ook heb ik gekeken of de HEMA juist niet beter wordt weergegeven dan die is. Hierbij heb ik gelet op klantvriendelijkheid, tolerantie en op hoe opgeruimd de winkel is in de documantaire in vergelijking met verschillende HEMA ketens. Ik ben hiervoor naar verschillende HEMA’s geweest in grote steden en kleine dorpen om te observeren en een goed beeld van de realiteit te kunnen krijgen. Als laatste kijk ik of de documantaire wel echt een goeie documantaire is en daardoor wel representatief als documantaire is. Dit heb ik onderzocht door middel van het boek ‘Documentary storytelling’ van Sheila Curran Bernard te lezen en analyseren wat hierin de defenitie van een documantaire is en dat met de documantaire over de HEMA te vergelijken.

Mijn hoofdvraag is: Wordt in de documantaire Teledoc ‘Het geheim van de HEMA’ de HEMA representatief weergegeven?

Om achter de hoofdvraag te komen heb ik verschillende punten opgesteld, waarop ik de documantaire en de HEMA kan vergelijken. Namelijk op:

Uitspraken die gedaan worden in de documantaire, over de winkel zelf en over de klanten.

 De klantvriendelijkheid in winkels.

Hoe netjes en opgeruimd de winkels zijn.

De figuranten in de documantaire, vergeleken met de echte klanten van de HEMA. 

 Als laatste onderzoek ik nog of:
De documantaire over de HEMA een echte, en daarom ook een representatieve, documantaire is?  

Na mijn onderzoek en een enquet vind ik dat de documantaire Teledoc ‘Het geheim van de HEMA’ de HEMA goed representatief weergeeft.  Ze willen uitleggen wat het geheim van de HEMA is, en dat is dat ze hun eigen ding blijven doen, maar met de laatste trends in hun ooghoeken. De documantaire doet niet onder aan de echte HEMA en maakt hem misschien zelfs nog aantrekkelijker. Ze laten de echt werkelijkheid van de HEMA met hun eigen, echte klanten en medewerkers en ze zijn net zo klantvriendelijk en opgeruimd. Er zijn alleen enkele uitspraken die de werknemers in de documantaire doen die volledig kloppen met het idee van de klanten. Maar dat komt meer omdat de HEMA onbewust dingen veranderd, zoals prijzen als 5,95 terwijl ze begonnen met guldens en meervouden daarvan. Daarbij laten ze ook in de documantaire zien hoe de leidinggevenden van HEMA keihard moeten onderhandelen met bedrijven in andere landen over prijs, kwaliteit en de snelheid van levering. Wat voor mij ook weer een geheim doet opklaren, omdat ik me altijd al afvroeg hoe alles in de HEMA zo goedkoop was, maar toch een goede kwaliteit had. Ook is de documantaire een goede documantaire omdat het een begin een midden en een eind heeft. De documantaire heeft verschillende verhaallijnen die dat allemaal hebben. Daarnaast is het helemaal echt en kloppen allen feiten. Ik denk dat het leuk voor mijn doelgroep is om de documantaire te kijken omdat je dan een kijkje achter de schermen neemt, en de geheimen van de HEMA ontdekt!

Becca Ligthart
CMD Klas 6
Image

Leave a Reply

