Artikel relevant podium – Semiotiek

Voor mijn analyse opdracht heb ik besloten een reclame te analyseren. Dat heb ik gedaan om te onderzoeken of je semiotiek ook in een paar minuten kunt herkennen. Ik wist natuurlijk vantevoren al dat het kon, want semiotiek speelt overal een rol. Maar ik was benieuwd hoe snel ik semiotiek erin zou herkennen en hoe groot de rol van semiotiek erin was.

semio

Ik heb een reclame van Carlsberg geanalyseerd. Hij duurt 1:39 minuten. De Carlsberg reclame is een goed voorbeeld van een guerrilla marketing . Belgische bureau Duval Guillaume Modem vulde een bioscoop met intimiderend ogende mannen, die de look hebben van motorrijders. Velen zijn gespierd, hebben veel tattoos, ze zijn kaalgeschoren en kijken eng. In de hele zaal zijn er nog maar twee zitplekken vrij in het midden. De bioscoopbezoekers worden uitgedaagd om plaats te nemen. Zoals we in de reclame zien, durven velen de uitdaging niet aan te gaan. Maar wie het wel durven, krijgen een beloning. En dat is dus bier. Het kan in het begin lijken alsof de reclame niet relevant is voor bier drinken. Maar dat is het dus wel. Mensen vinden de reclame te gek en het is 2,5 miljoen keer bekeken na zes dagen geplaatst te zijn op YouTube. Carlsberg is een bekend merk , maar de mensen weten niet precies waar het merk voor staat. Het staat namelijk voor traditie, kwaliteit, goede smaak … en het maken van de juiste keuzes .

Om mijn hoofdvraag/conclusie te kunnen beantwoorden, heb ik drie deelvragen opgesteld. Mij hoofdvraag was: ”Hoe is de reclame van Carlsberg te analyseren door middel van denotatie en connotatie?”

Hierbij heb ik drie deelvragen opgesteld, namelijk:

– Wat heeft semiotiek te maken met de reclame?

– Zou de reclame ook kunnen bestaan zonder semiotiek?

– Welke verwijzing hoort bij de reclame?

Ten eerste heb ik onderzoek gedaan naar wat ‘semiotiek’ precies inhoudt. Hiervoor heb ik informatie uit boeken, internet en korte documentaires gehaald. Na onderzocht te hebben wat semiotiek is en antwoord gekregen te hebben op mijn eerste deelvraag, heb ik het toegepast in de reclame en ben ik gaan kijken met een ander oog. Als je namelijk veel kennis hebt over semiotiek, ga je het allemaal anders en veel gedetailleerder bekijken.Of ik de deelvraag: “Zou de reclame ook kunnen bestaan zonder semiotiek?” moest gebruiken in mijn analyse, was eerst een twijfelgeval. Het antwoord was namelijk simpelweg “nee”. Maar toen ben ik gaan kijken waarom dat niet kan en waarom semiotiek zo een belangrijke rol heeft in de reclame. Na dit gedaan te hebben ben ik allemaal dingen tegengekomen die je niet zou kunnen missen in de reclame van Carlsberg en alle andere reclames. Dus toen heb ik toch besloten om hem te gebruiken.Tekens zijn heel belangrijk in de semiotiek. In de reclame zijn er ook tekens. Het was in het begin lastig om te bepalen welk teken bij de reclame van Carlsberg hoorde. Daarom heb ik alle drie de tekens toegepast in de reclame en toen uiteindelijk het beste uitgekozen.Na al het onderzoek ben ik tot een conclusie gekomen. Die heb ik uitgewerkt d.m.v. mijn hoofdvraag. Werd het ook duidelijker voor me wat denotatie en connotatie nou precies inhouden.

Platform: een platform waar dit artikel geplaatst kan worden is bijvoorbeeld www.youtube.com/blogs/reclameblog of andere blogs waar reclame wordt geanalyseerd.

Leave a Reply

